طرز تهیه شیشلیک مجلسی (شیشلیک شاندیزی)

شیشلیک

گوشت شیشلیک غذای محبوب در کشورهای ایران، اتحاد جماهیر شوروی سابق، مغولستان و بخش‌هایی از اروپای مرکزی است. در ترکی شیش به معنای سیخ و شیشلیک به معنای کباب سیخی است. در اصل گوشت شیشلیک از گوشت بره تهیه می‌گردد؛ اما باتوجه‌به علایق محلی و ترجیحات مذهبی ممکن است گوشت مورد استفاده متفاوت باشد (در بعضی مناطق گوشت خوک یا گاو). سیخ‌های شیشلیک یا تماماً از قطعات گوشت یا چربی یا به طور متناوب (یک‌درمیان) تکه‌های گوشت و چربی و سبزیجاتی مانند فلفل، پیاز و گوجه‌فرنگی تشکیل می‌شوند.

گوشت شیشلیک که گوشت دنده است معمولاً به مدت یک شب در موادی مانند سرکه، شراب خشک یا میوه‌های ترش‌مزه به‌اضافه سبزی و ادویه خوابانده می‌شود. این در حالی است که دیدن گوشت شیشلیک در منوی رستوران‌ها امری غیرعادی نیست، معمولاً در غرب آسیا سیخ‌های شیشلیک توسط فروشندگان خیابانی روی چوب یا زغال کباب می‌شوند و به فروش می‌رسند. گوشت شیشلیک معمولاً بر روی منقل، پخته می‌شود.

 

خرید و قیمت بروز گوشت شیشلیک شاندیزی مشهد

 

گوشت شیشلیک را می‌توان با برخی از گوشت‌های مختلف مثل گوشت گوساله تهیه کرد. خصوصاً برای تهیه گوشت شیشلیک بدون استخوان، بهتر است از گوشت گوساله استفاده نمایید. در ایران گوشت بره برای شیشلیک سنتی ترجیح داده و قسمت‌هایی مثل راستهٔ گوسفند یا گوساله یا ران برهٔ تازه برای تهیه آن استفاده می‌شود، اما بهترین و ایده‌آل‌ترین حالت طبخ شیشلیک به این شکل است که از گوشت بره تهیه شود.

بااین‌حال، می‌توان از گوشت گاو، مرغ و حتی ماهی برای تهیه شیشلیک استفاده کرد که طیف وسیعی از گزینه‌ها را متناسب با ذائقه‌های مختلف فراهم می‌کند.
برای طرز کباب شیشلیک با استخوان می‌توان گفت که بهترین کباب شیشلیک از دنده گوسفندی و به‌صورت کبابی و با قرار گرفتن بر روی حرارت مستقیم آتش تهیه می‌شود.

 

مواد لازم برای تهیه طرز تهیه شیشلیک مجلسی (شیشلیک شاندیزی)

  • مواد لازم برای تهیه بهترین کباب شیشلیک مخصوص ۴ نفر (برای خرید و دیدن قیمت بروز گوشت شیشلیک )
  • گوشت دنده گوسفندی با استخوان: ۱ کیلو (برای خرید و دیدن قیمت بروز گوشت دنده )
  • پیاز درشت: ۲ عدد
  • ماست (اختیاری): ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه، نمک و زعفران دم‌کرده = به میزان لازم

طرز تهیه شیشلیک مجلسی (شیشلیک شاندیزی)

گوشت دنده را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید به‌گونه‌ای که حداقل دو دنده روی هر تکه وجود داشته باشد. زعفران دم‌کرده و فلفل سیاه از اصلی‌ترین مواد طعم‌دهنده شیشلیک هستند که بهتر است در ابتدای کار آن‌ها را به گوشت اضافه کرده و خوب باهم مخلوط کنید تا زعفران کاملاً به خورد تکه‌های گوشت برود. سپس در مرحله بعد پیازها را به‌صورت خلالی ریز کرده و به گوشت‌ها اضافه می‌کنیم.

در صورت تمایل می‌توانید مقداری ماست در انتها به گوشت‌ها اضافه کنید. از دیگر مواد طعم‌دهنده شیشلیک که در برخی دستورات طرز تهیه شیشلیک کبابی از آن‌ها نام‌برده‌شده است می‌توان به آب‌لیمو تازه، مقداری آب انار، کمی دارچین و میخک اشاره کرد که هر شخصی می‌تواند باتوجه‌به سلیقه خود از آن‌ها استفاده کند.

در مرحله بعد لازم است روی گوشت‌ها سلفون کشیده و حداقل به مدت ۵ تا ۶ ساعت در یخچال قرار دهید. پس از گذشت زمان ذکر شده گوشت‌ها را از یخچال خارج کرده و روی تخته کار قرار می‌دهیم؛ دنده آن را در دست گرفته و قسمت بالای دنده که شامل گوشت دنده است را به‌وسیله بیفتک کوب به‌آرامی می‌کوبیم؛ حال نوبت سیخ کشیدن دنده‌ها است.

برای سیخ کشیدن تکه‌های گوشت آن را به شکلی در سیخ می‌کشیم که از وسط دو استخوان دنده رد شود. بعدازاین که کباب‌ها به سیخ کشیده شدند آن‌ها را به روی حرارت ملایم آتش قرار داده تا پخته شوند. توجه داشته باشید اگر حرارت زیاد باشد، ممکن است روی کباب بسوزد و داخل آن خام بماند که شکل خوشایندی نخواهد داشت.

می‌توانید در حین اینکه دنده‌ها به‌آرامی در حال مغزپخت‌شدن هستند؛ مقداری کره، آب‌لیمو و زعفران دم‌کرده را باهم مخلوط کرده و با یک قلمو آن را بر روی کباب بمالید تا کبابتان خوش‌عطر و تردتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته‌بندی ها

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.